Slijpen en grof schuren in de carrosseriewerkplaats

Slijpen en grof schuren in de carrosseriewerkplaats

  • Zodra u een beschadigd voertuig in de reparatiewerkplaats krijgt, is de eerste stap het verwijderen van de sierdelen en alle onderdelen die de toegang tot de reparatieplek in de weg staan.

  • Stap 1 - Metalen onderdelen doorslijpen

    Stap 1 - Metalen onderdelen doorslijpen

    • Vervolgens slijpt u alle beschadigde stukken van het paneel of onderdelen weg.
    • Voor het doorslijpen van metaal biedt 3M de Cubitron™ II Doorslijpschijf (beschikbaar met een diameter van 75 mm en 115 mm), wordt gebruikt met de 3M Slijpmachine. Hierdoor zijn exacte, schone, rechte snijlijnen mogelijk met een snel resultaat.
    • Als er structurele onderdelen zijn die zich direct achter het te verwijderen paneel bevinden, wordt aangeraden gebruik te maken van de 3M Cubitron™ II Bandschuurmachine om het lasverbindingspunt met het paneel achter het beschadigde onderdeel te verwijderen. Dit helpt beschadiging van het achterliggende onderdeel te voorkomen en zodat u geld en tijd kunt besparen, omdat u geen specifieke boren nodig hebt voor het sterke staal.
  •  Stap 2

    Stap 2 - Werken met metaal om de lasrupsen of laspunten te verwijderen, zodat u verder kunt gaan met het verwijderen van beschadigde onderdelen

    • 3M heeft drie belangrijke groftes voor schuurmaterialen geïdentificeerd die u helpen een optimaal resultaat te bereiken: P36, P60 en P80. Afhankelijk van de grootte van het te repareren oppervlak en de toegankelijkheid van dit gebied, kunt u kiezen tussen de verschillende soorten en diameters van de schuurmaterialen.
    • a) Gebruik 3M Cubitron™ II Roloc™-schijven (50 of 75 mm) voor een snelle schijfwisseling dankzij het 3M Roloc™ snel verbindsysteem. De Roloc™ steunbout heeft een kleurcode, zodat de juiste grofte gemakkelijk kan worden bepaald.
    • b) Gebruik 3M Cubitron™ II Fiberschijven (verkrijgbaar met een diameter van 115 mm, 125 mm en 180 mm) om aan grotere reparatiewerkzaamheden te werken, waarbij snel actie vereist is.
    • c) Gebruik 3M Cubitron™ II Schuurbanden om schuurplekken optimaal te openen (in plaats van een boorbit te gebruiken). Cubitron™ II Schuurbanden zijn in 3 formaten verkrijgbaar (10 x 330 mm, 13 x 457 mm and 20 x 520 mm length).
    • Met 3M Cubitron™ II Schuurbanden kunt u ook gemakkelijk alle delen verwijderen die zijn toegevoegd bij laserlassen tijdens het OEM-proces. "
    • In de volgende stap wordt het proces beschreven waarin de reparatieplek wordt geëgaliseerd en uitgelijnd met het nieuwe onderdeel.
    • Ongeacht of u gaat lassen, hardsolderen of lijmen, u moet nu de plekken reinigen die met elkaar worden verbonden. Als blanke metalen oppervlakken vereist zijn, gebruikt u een van de volgende processen om dit te bereiken.
  • Stap 3

    Stap 3 - Het verwijderen van lak, voorafgaand aan lassen of verlijming om het materiaal te strippen tot op het metaal om de reparatie te kunnen uitvoe

    • 3M biedt diverse oplossingen aan voor het verwijderen van lak en roest in de carrosseriewerkplaats, afhankelijk van het apparaat waarover u beschikt of dat u wilt gebruiken.
    • a) Gebruik 3M Borstelschijven voor snel draaiende machines (met een toerental van 8.000 - 18.000 RPM, afhankelijk van de grootte) om een goede, gladde afwerking te bereiken tijdens een snelle stripactie.
    • b) Gebruik Scotch-Brite™ CSD (Cleaning & Stripping Disc) XT voor harde onderlagen met machines met een toerental van 4.000 - 6.000 RPM. Scotch-Brite™ CSD XT zorgt voor een snelle actie en een lange levensduur, maar geeft een wat grovere afwerking.
    • b) Gebruik Scotch-Brite™ CSD (Cleaning & Stripping Disc) GP (zacht) voor zachtere onderlagen zoals aluminium met machines met een toerental van 4.000 - 6.000 RPM. Scotch-Brite™ CSD GP zorgt voor een snelle actie en een maximale flexibiliteit en geeft een wat fijnere afwerking.
    • Alle bovenstaande oplossingen zijn geschikt voor het afbramen van metaal, ze laten de stalen vorm intact en minimaliseren de krassen, zodat er een schone onderlaag vrijkomt voor lassen, hardsolderen of lijmen.
    • De volgende stap in het proces wordt bepaald door de aanbeveling van de OEM.
    • 3M biedt oplossingen voor Lijmen en steunmateriaal voor het lasproces (zoals Welding Spark Deflection Paper en persoonlijke lasbeschermingsmiddelen zoals het 3M™ Speedglas™ 100V DIN 8-12 Gelaatsbeschermingsmasker).
    • Nadat u het nieuwe onderdeel hebt bevestigd op de carrosserie, vlakt u de laslijnen en de laspunten af met behulp van 3M Cubitron™ II Roloc™ Schijven of 3M Cubitron™ II Schuurbandjes - afhankelijk van de toegankelijkheid van de reparatieplek.

  • Nieuws

  • Kennis

  • Waar te koop

  • Ondersteuning