1. Artritis: Leef Gelukkig
  • Artritis: Leef Gelukkig

    Ouder stel aan het stretchen Ouder stel aan het rekken Ouder stel aan het rekken

    Stressbeheersing kan u helpen gelukkig door het leven te gaan.

    Hoe gaat u om met stress en artritis?

    Een koutje of de griep kan u vellen. Maar de wetenschap dat deze ziektes tijdelijk zijn, kan helpen ze te doorstaan. Vervelend, ja. Maar ingrijpend? Niet echt. Dat is bij een chronische ziekte, zoals artritis, wel anders. Het kan u elke dag raken, voor de rest van uw leven. Het kan ontwrichtend zijn. Het kan boosheid of depressie veroorzaken. Het kan zelfs fysische veranderingen met zich meebrengen. Door dit allemaal kan u helemaal gestrest raken. En door stress kan uw hele lichaam slechter aanvoelen. Dus hoe gaat u beter om met stress en artritis? Hier volgen manieren die kunnen helpen.


    • Blijf rustig

      Uit onderzoeken is gebleken dat mindfulness kan helpen de stemming te verbeteren, verdriet te verzachten en pijn te verlichten. Tijdens de meditatie, focus op het moment. Adem diep in. Vorm in gedachten beelden van plaatsen of situaties die u ontspannend vindt. U kunt ook proberen rustgevende activiteiten in uw weekschema op te nemen: bel of ga op bezoek bij een vertrouwde vriend, ga op het balkon lezen of kijk een film. En weet waar uw grenzen liggen: houd op met uzelf te veel in te spannen! Het kan verleidelijk zijn om door bepaalde dagen heen te razen, maar het is voor uw eigen bestwil van cruciaal belang dat u rust neemt. Luister naar uw lichaam. Wees aardig en lief voor uzelf. Doe een dutje als u moe bent. Leer "nee" te zeggen.


    • Verander uw levensstijl

      Wanneer symptomen weer opkomen, ga dan niet zitten lijden, maar bedenk oplossingen. Maak zaken in uw leven zo eenvoudig mogelijk. Als typen pijn doet aan uw handen, zoek dan spraakherkenningssoftware voor uw laptop. Als uw oprit vegen of het gras maaien pijnlijk is, huur dan iemand in die dat voor u doet. En er zijn andere veranderingen in levensstijl die een groot verschil kunnen uitmaken. Als u bijvoorbeeld rookt, kan het verleidelijk zijn om er eentje op te steken als u gestrest bent of pijn hebt. Maar uit onderzoeken is gebleken dat roken artritis kan verergeren en medicatie minder effectief kan maken. Dit is het moment om te stoppen, u beter te voelen en actief te worden. Beweging kan pijn en stress ook verminderen, de stemming verbeteren en helpen om de gewrichten beweeglijk te houden. Probeer krachttraining, yoga, tai chi en/of fysiotherapie.


    • Vraag om hulp

      Accepteer hulp van familie en vrienden. Deel uw gedachten en gevoelens met uw naasten, een therapeut, een zelfhulpgroep of uw arts. Misschien leert u nieuwe manieren om met dagelijkse stress op het werk en thuis om te gaan en problemen waarmee u zit, uit te diepen. Uit onderzoeken blijkt dat zelfhulpgroepen zelfs kunnen helpen bij het verminderen van pijn. En een goede verstandhouding met uw reumatoloog is ook van groot belang. Zorg voor een eerlijke relatie. Verduidelijk uw doelen en de behandelingsopties. Wees voorbereid op uw bezoeken: wees georganiseerd, maak lijsten, houd uw vragen bij de hand en gebruik een kalender om afspraken op te noteren. U kunt ook uw eigen artritisdeskundige worden: hoe meer u weet des te beter u bent voorbereid om het aan te pakken. Dat zorgt op zijn beurt weer voor minder stress. Het Reumafonds is een geweldige bron van informatie over symptomen, behandelingen, tips voor het dagelijkse leven, fitheid en voeding.


    • Vind uw bron van vreugde

      Als u zich richt op het positieve in het leven, kunt u zien hoe geweldig uw leven in feite is en blijft u zich gelukkig voelen. Kies voor uw gevoel voor humor en zie hoe een positieve houding uw stemming, uw mindset en waarschijnlijk zelfs uw hele dag kan veranderen. U kunt zelfs overwegen vrijwilliger te worden. Volgens een onderzoek van Harvard naar gezondheid kan vrijwilligerswerk stress verminderen. Anderen helpen brengt een goed gevoel met zich mee, geeft uw eigenwaarde een oppepper en helpt u u meer betrokken te voelen. Het kan u ook afleiden van uw eigen problemen en uw fysieke activiteit vergroten. Vergeet niet dat het belangrijk is om tijd te maken voor plezier en om activiteiten in te plannen waar u van geniet. Dus ga naar het theater, ga uit uw dak bij een zomerconcert of ga een weekendje weg.