1. Artritis: 15 voedingsmiddelen
  • Artritis: 15 voedingsmiddelen

    TIPS & TRICKS: ARTRITIS - 16 VOEDINGSMIDDELEN TIPS & TRICKS: ARTRITIS - 16 VOEDINGSMIDDELEN TIPS & TRICKS: ARTRITIS - 16 VOEDINGSMIDDELEN
     
     
     

    Het verhaal achter pijn

    15 fantastische voedingsmiddelen voor artritis.

    Wist u dat de juiste voedingskeuze artritispijn kan verlichten ? Aanbevolen voedingsmiddelen die ontstekingen verlichten zijn onder meer producten met omega-3-vetzuren, vitamine D en antioxidanten (vitamine C, carotenen en bioflavonoïden). Hier volgt een handige lijst (en links naar recepten) die u aan uw boodschappenlijst kunt toevoegen.


    • 1. Lijnzaad

      Twee belangrijke componenten van lijnzaad zijn alfa-linoleenzuur en lignaan, die helpen ontstekingen te verminderen. Lijnzaad is niet alleen goed bij artritis, het kan ook helpen tegen hartziekte en kanker.


    • 2. Walnoten

      Deze smaakvolle noten zitten boordevol omega-3-vetzuren, een geweldige ontstekingsremmer. Eet elke dag een handjevol walnoten en klaar. Gebruik ze in de salade.

       


    • 3. Zalm

      Deze vis is een populaire vangst voor mensen die op zoek zijn naar omega-3-vetzuren en vitamine D. Met een ons zalm krijgt u al meer dan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine D plus omega-3-vetzuren binnen. Zalm bevat ook veel eiwitten, en die zijn goed voor het kraakbeen in gewichten.

       


    • 4. Broccoli

      Eet broccoli! Een onderzoek van de Mayo Clinic heeft uitgewezen dat broccoli de ontwikkeling van artritis tegengaat. Een component van broccoli, sulforafaan, kan ontstekingen remmen en kan goed zijn voor kraakbeen in gewrichten. Broccoli zit ook bomvol vitamine C.

       


    • 5. Paprika's

      Deze kleurrijke groenten geven indrukwekkende statistieken: een kopje rode paprika's bevat meer dan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine C. Paprika's zitten ook bomvol antioxidanten, met name carotenoïden die ontstekingsremmend werken.

       


    • 6. Ananas

      Deze tropische vrucht is een echte bron van antioxidanten. Ananas is rijk aan vitamine C. Een ander bestanddeel, bromelaïne, zit in de steel van de ananas en kan helpen ontstekingen te verminderen.

       


    • 7. Aardbeien

      Twee geweldige antioxidanten maken van aardbeien een perfecte voedingsbron ter bestrijding van artritis. De ene is vitamine C: een kop aardbeien bevat meer dan genoeg voor de dagelijkse behoefte. De andere is antocyanidine, die het CRP (C-reactieve proteïne) in het lichaam verlaagt om ontstekingen te verminderen.

       


    • 8. Zomerpompoen

      Wat hebben deze groenten niet? Zomerpompoen zit barstensvol vitamine C, omega-3-vetzuren, vitamine K en bètacaroteen, en is een geweldige bondgenoot in uw strijd tegen artritis.

       


    • 9. Spinazie

      Volgens de online voedingsdatabank Nutrition Data bevat een kop gekookte spinazie 1111% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine K. 1111%! Voeg daaraan toe calcium, magnesium en antioxidanten, zoals vitamine C, E en A, en u hebt een geweldige voedingsbron tegen artritis.

       


    • 10. Zoete aardappelen

      Een middelgrote zoete aardappel bevat meer dan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine A. En als u ook op zoek bent naar bètacaroteen, bent u bij de juiste groente. Zoete aardappelen bevatten ook de helft van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine C.

       


    • 11. Linzen

      Deze gedroogde peulvrucht is te vinden in een scala aan aardse tinten en bevat een goed percentage van uw dagelijkse behoefte aan foliumzuur. Linzen vormen ook een rijke plantaardige bron van proteïnen, vezels en vitamine B6. Deze en andere voedingsstoffen maken van linzen een stuwende kracht bij de bescherming van het lichaam tegen artritis.

       


    • 12. Knoflook

      Verse knoflook geeft elk gerecht smaak: knoflook heeft niet alleen sterke ontstekingsremmende eigenschappen, maar kan ook helpen bij het bestrijden van pijn bij reumatoïde artritis. Een onderzoek uit 2013 stelde vast dat de ontstekingsremmende effecten van knoflook voortkomen uit het vermogen van knoflook om de productie van cytokinen, een ontstekingsbevorderende stof, te remmen.

       


    • 13. Gember

      Gember kan het evenwicht in de hele mens herstellen. Gingerol is het bestanddeel dat gember zijn smaak en zijn ontstekingsremmende eigenschappen geeft. Uit onderzoeken blijkt dat gingerol en andere bestanddelen in gember kunnen helpen bij de preventie van gewrichtsontsteking en -schade.

       


    • 14. Bananen

      Natuurlijk, ze zitten vol kalium, maar bananen zijn ook een goede bron van artritis bestrijdende vitamine B6, foliumzuur en vitamine C. Daarnaast zijn ze gemakkelijk te verteren en vormen ze een belangrijke bron van vulvezels. Wat valt er niet lekker aan te vinden? Hup, bananen!

       


    • 15. Garnalen

      Waarom zijn garnalen zo populair? Het zou aan de smaak kunnen liggen. Of is het omwille van hun voedingswaarde ? Garnalen verdienen een dikke pluim. Ze zijn een van de weinige voedingsbronnen die vitamine D bevatten. Garnalen bevatten ook omega-3-vetzuren, ijzer en vitamine B12.