1. Artritis: lage intensiteit
  • Artritis: lage intensiteit

    Tips & tricks: artritis - lage intensiteit Tips & tricks: artritis - lage intensiteit Tips & tricks: artritis - lage intensiteit

    Het fijne over lage intensiteit

    Oefeningen die stimuleren en gewrichten niet te veel belasten.

    Wanneer u met gewrichtspijn kampt, is fit blijven van cruciaal belang om de symptomen onder controle te houden. Maar activiteiten met hoge intensiteit, zoals rennen, springen en andere zware trainingen kunnen meer schaden dan goeddoen. Probeer in plaats daarvan een van deze opties met lage intensiteit. (Overleg eerst met uw arts voordat u überhaupt gaat trainen.)


    • Yoga

      Er is een reden waarom deze ontspannende vorm van bewegen al eeuwen wordt uitgeoefend. Yoga kan helpen met kracht, soepelheid en evenwicht, en de vele bijbehorende variaties betekenen dat yoga ook op personen met gewrichtspijn kan worden afgestemd.


    • Aquajoggen

      Aquajoggen is geweldig voor joggers die niet langer hun rondje kunnen doen vanwege gewrichtspijn. Veel van de spieren die ook bij gewoon joggen worden gebruikt, worden hierbij getraind. Water biedt immers natuurlijke weerstand maar bij een lage intensiteit.


    • Tai chi

      Deze rustig uitgevoerde combinatie van beweging en meditatie kan helpen het hoofd leeg te maken en de soepelheid te verbeteren. Doe tai chi buiten voor wat frisse lucht.


    • Fietsen op de hometrainer

      Als u het goed doet, kunt u al fietsend op de hometrainer heel veel calorieën verbranden zonder uw gewrichten te veel te belasten. Werk samen met een trainer om te komen tot de beste combinatie van weerstand, intensiteit en intervallen die u helpt fit te worden en de gezondheid van uw gewrichten ten goede komt.


    • Wandelen

      U kunt het overal doen. Het is helemaal gratis. Het kan helpen uw gezondheid op vele manieren te verbeteren, zoals het verlagen van uw bloeddruk, cholesterolgehalte en stress. Het is een van de gemakkelijkste manieren van bewegen met een lage intensiteit. Als u extra calorieën wilt verbranden, trek dan een verzwaard vest : gewrichten niet overbelasten


    • Zwemmen

      Een training voor het hele lichaam waarmee u uw ademhaling kunt verbeteren en van top tot teen sterker kunt worden. Dus ga een paar baantjes zwemmen!


    • Crosstrainer

      In praktisch alle sportscholen staat wel een crosstrainer. Daarmee kunt u bij een lage intensiteit uw benen en romp sterker maken en tegelijkertijd uw armen bewegen.


    • Langlaufen

      Als u over pas gevallen sneeuw glijdt, merkt u waarschijnlijk niet eens dat u bezig bent met een geweldige aerobic training (maar dan met een lage intensiteit).


    • Skaten

      Natuurlijk, de rolschaatsen beleefden hun hoogtijdagen in de jaren 90 van de vorige eeuw, maar deze soepele, vloeiende vorm van bewegen is een tijdloze manier om buiten aan fitness te doen.


    • Workout aan de barre

      Deze op ballet gebaseerde trainingstrend is geïnspireerd op de gracieuze bewegingen bij deze kunstvorm. Door toevoeging van kleine gewichten en een snel tempo gaat u echt zweten.


    • Roeien

      Geen roeiboot? Geen probleem. Roeimachines laten het hele lichaam werken met het accent vooral op de romp.


    • Buikdansen

      Ja, dat leest u goed. Schud, wieg en beweeg uw heupen lekker om de beweeglijkheid van uw gewrichten te verbeteren, pijn te verlichten, uw botten sterker, en uw knieën en enkels soepeler te maken.