1. Strekoefeningen voor plantaire fasciitis voor elke dag
  • Effectieve strekoefeningen voor plantaire fasciitis voor elke dag

    • Strekoefeningen voor plantaire fasciitis voor elke dag

      In het streven naar fitness en een betere gezondheid beginnen veel mensen, met name hardlopers, aan een trainingsschema dat te ambitieus is. Een te ambitieus hardloopprogramma kan leiden tot een reeks problemen, van blaren tot ernstige gewrichtsproblemen, en alles hier tussenin. Plantaire fasciitis is een van deze tussenliggende blessures en een van de meest voorkomende oorzaken van hielpijn bij hardlopers, wandelaars en mensen die tijdens hun werk lange tijd moeten staan.


    • Wat is plantaire fasciitis?

      De plantaire fascia is de dikke bindweefsellaag die in de lengterichting onder de voet loopt, vanaf het hielbeen tot aan de tenen. Door te veel te hardlopen of langdurig te staan kan de plantaire fascia stress oplopen, wat kan leiden tot irritatie, ontsteking en hielpijn. U merkt dit meestal pas wanneer u uit bed stapt en een paar passen doet of wanneer u uit een stoel opstaat na langere tijd te hebben gezeten.

      Plantaire fasciitis moet door een arts, trainer of andere medische professional worden vastgesteld en behandeld. Ze zullen meestal schoenen met meer steun, verstelbare orthesen, strekoefeningen of een combinatie hiervan voorschrijven. Strekoefeningen maken deel uit van bijna alle herstelplannen voor plantaire fasciitis.


    • Vraag uw arts of trainer om hulp

      Plantaire fasciitis heeft tijd nodig om te genezen. De meeste professionals zullen u aanraden de voet te laten rusten, oefeningen te vermijden die de plantaire fascia verder kunnen belasten en de hiel enkele keren per dag in ijs te zetten. Bij ernstige of chronische pijn is een meer intense behandeling vereist, maar het versterken van de ondersteuning voor de voetboog, slim trainen en de voet langdurig strekken in de ochtend voordat u uit bed stapt, biedt meestal al enige verlichting. Uw arts, fysiotherapeut of coach kan uw voet intapen als tijdelijke ondersteuning terwijl u wacht op een afspraak met een orthopedisch specialist.


    • Voer elke dag strekoefeningen uit om plantaire fasciitis te voorkomen

      Strekoefeningen voor plantaire fasciitis zorgen ervoor dat het weefsel van de plantaire fascia lang en sterk blijft en minder snel zal scheuren. Voor de meeste strekoefeningen om hielpijn te vermijden is geen aparte apparatuur vereist, veel trainers raden het gebruik van een handdoek aan om strekoefeningen te doen voordat u uit bed komt. Plaats uw voet in een opgerolde handdoek, pak beide uiteinden beet en trek er voorzichtig aan om de voetboog te strekken. De voet rollen op een bal of cilinder kan effectief zijn en eenvoudig de tenen terugtrekken met de hand kan ook een goede strekoefening zijn.

      Spalken voor de nacht zoals de FUTURO™ Nachtondersteuning bij fasciitis plantaris kunnen helpen bij het uitvoeren van strekoefeningen en kunnen ook voor een betere nachtrust zorgen. Vraag u arts of coach voor een geschikte vorm van thuiszorg die verlichting kan bieden bij plantaire fasciitis.