Snelle ideeënvorming
webLoaded = "false" Loadclientside=No

Snelle ideeënvorming - Grootse ideeën in een mum van tijd


Ideeën veroorzaken al snel een sneeuwbaleffect, vooral als de betrokken personen worden aangemoedigd om snel te denken zonder bang te zijn voor het oordeel van anderen. Bij snelle ideeënvorming wordt de kracht van de groep gebruikt om een aantal nieuwe ideeën/oplossingen te verzinnen die kort daarna kunnen worden geëvalueerd.

Om aan de slag te gaan, stel je een groepje samen van 3 tot 4 personen die direct, of zelfs indirect, betrokken zijn bij jouw project. Ga vervolgens op zoek naar een ruimte die bijdraagt aan je sessie (waarschuwing: deze sessies worden soms luidruchtig; houd dus rekening met anderen) en zorg dat je een Post-it® Dry Erase product of Post-it® Big Note vel paraat hebt, zodat je snel kunt schrijven of een schets kunt maken.

  • 1

    Neem eerst 10 minuten om je doelgroep te bepalen voordat je de deelnemers vraagt om met ideeën te komen. Wat is je doelgroep? Wat wil je doelgroep? Wat heeft je doelgroep nodig? Doe een kort rollenspel als groep en verplaats je in de schoenen van de doelgroep. Probeer daarbij oplossingen voor de reële omstandigheden te bedenken.

    Genereer ideeën

  • 2

    Bespreek vervolgens in 20 minuten de omvang van het project. Wat zijn de budget- en tijdparameters? Op welke manier kunnen deze parameters eventueel worden verschoven? Neem het meest optimistische en meest pessimistische scenario als kader voor de discussie.

  • 3

    Nu is het tijd om los te branden! Gebruik de volgende 40 minuten om te brainstormen over ideeën/concepten die passen bij het project. Zorg dat iedereen in je groep meedoet en moedig ze aan om hun ideeën op te schrijven of te tekenen om ze te verduidelijken.

  • 4

    De laatste stap in dit proces is het testen. Besteed 20 minuten om de bedachte ideeën nader onder de loep te nemen, en filter de ideeën eruit die niet echt gericht zijn op de projectdoelen. Behandel dan de beste ideeën vanuit het perspectief van je doelgroep: hoe zou je doelgroep reageren op jouw idee? Wat zijn de sterke en zwakke punten? Maak een stroomschema van gebruikers, dat je indien nodig kunt raadplegen.

    Laatste stap

  • 5

    Leg tot slot de sessie vast door foto´s te maken of door de snelle ideeënsessie te documenteren. Dit dient als bron/kader om te zorgen dat je ideeën gefocust en actiegericht blijven.

  • Ga naar post-it.com/collaborate om de producten te bekijken die deze methode tot leven brengen.

samenwerking ruimdenkendheid 60_minuten kleine_groep dry_erase_surface grote_pads

TAGS
    MEER TIPS & IDEEËN?

    Ja, ik ontvang graag regelmatig aanbiedingen en informatie van Post-it®!


    Volg Post-it® Brand:
    3M, Post-it® en de kleur Canary Yellow™ zijn handelsmerken van 3M.
    Wijzig land
    Nederland - Nederlands