1. De 15% regel als innovatieaanjager.
Particles
particles - where science matters
  • De 15% regel als innovatieaanjager.

    webLoaded = "false"
    • De 15% regel als innovatieaanjager
      • Bijna 70 jaar geleden voerde 3M de ‘15% Regel’ officieel in. Wat sinds de twintiger jaren van de vorige eeuw al stilzwijgend werd toegepast, is in 1948 officieel gemaakt: Iedere 3M-er wordt aangemoedigd om 15% van de werktijd te besteden aan zelf bedachte projecten.
        Het biedt onze wetenschappers de ruimte en middelen om hun creativiteit of datgene wat hun nieuwsgierigheid heeft geprikkeld, verder te onderzoeken en daarmee hun passie te ontplooien. Heel veel uitvindingen van 3M zijn hieruit ontstaan.
      • De ‘15% Regel’ heeft 3M heel veel top-producten opgeleverd, zoals transparante verbandmiddelen, optical folie die licht reflecteert, afplakband, schuurmiddelen. Het meeste bekende voorbeeld is de Post-it® Note. Het is de brandstof van de innovatiemotor en talentenmagneet van 3M.

    webLoaded = "false"

    Postersessies

    • Postersessies
      • 3M stimuleert de 15% Regel op allerlei manieren. Zo tonen de wetenschappers elkaar in postersessies hun 15%-tijd projecten. Ze geven elkaar feedback en doen suggesties en sommige geven aan dat ze mee willen helpen aan een project. Voor de technische medewerkers is dit iedere keer weer een fantastisch evenement om aan deel te nemen.

      • Soms kan een idee jarenlang bestaan voordat het daadwerkelijk tot leven komt. Zo had een 3M-wetenschapper het idee dat wanneer schuurdeeltjes van schuurpapier anders gevormd zouden zijn, deze niet zo snel zouden afstompen. Dit idee bleef jarenlang in zijn hoofd rondspoken totdat hij dit presenteerde tijdens een postersessie. Feedback en suggesties van zijn collega’s en nieuwe 3M-technologie resulteerde in een doorbraak. Er werd ontdekt hoe piramidevormig schuurdeeltjes scherp gehouden konden worden. Dit resulteerde in 3M™ Cubitron™ II schuurmiddelen. Elk driehoekig mineraal gedraagt zich als een snijwerktuig en snijdt door metaal als een mes. De mineralen slijten gelijkmatig af en houden hun driehoekige vorm en blijven scherp.

      • Schuurbanden en schijven ontwikkelen minder warmte en blijven langer effectief - lang nadat traditionele schuurmaterialen zijn al afgestompt. Deze techniek is toegepast in Cubitron™ II producten. Daarmee heeft 3M schuurmaterialen letterlijk opnieuw uitgevonden en een topper aan het assortiment toegevoegd.

    webLoaded = "false"
    • De grondlegger van de 15% Regel

      • Richard (Dick) Drew is in de twintiger jaren van de vorige eeuw onbewust de initiator van de 15% regel geweest.
      • Hij had zijn tanden gezet in een probleem dat hij bij klanten had gezien waar hij per sé een oplossing voor wilde vinden. Dat was in de twintiger jaren toen 2 kleurige (two-tone) auto’s populair waren. Bij bezoeken aan klanten hoorde Dick van de autospuiters dat de 2 kleuren lak vaak door elkaar liepen en er oneffenheden ontstonden. Dick ging op zoek naar een oplossing die nog niet bestond, maar waarvan hij wist dat die er moest komen.
      • Wat hij nodig had was tijd, geld en een lab. Ondanks dat hij eigenlijk aan iets anders moest werken, besteedde Dick vele uren in het lab om aan dit probleem te werken.
      • Door zijn instinct te volgen en een grote dosis doorzettingsvermogen kwam hij uiteindelijk met de oplossing:

    webLoaded = "false"
      • Een afplakband waarmee schilders en autospuiters een messcherpe verfafscheiding konden maken, zonder dat de onderliggende verf meekwam of dat er lijmresten achterbleven.
      • Deze uitvinding wordt sinds 1925 verkocht onder de naam Scotch® Masking Tape.
      • Voor het management van 3M was dit de eye-opener om creativiteit te stimuleren en doorzettingsvermogen aan te moedigen. Sindsdien wordt iedere 3M-er aangemoedigd om vindingrijk te zijn, out-of the-box te denken en de lat hoog te leggen.
      • Dick Drew zette met zijn doorzettingsvermogen de standaard binnen 3M. Hij moedigde zijn lab-team aan om hun eigen instincten te volgen.