1. Nieuwe innovaties in de industrie veranderen hoe jouw auto bijelkaar wordt gehouden
Particles
particles - where science matters
  • Nieuwe innovaties in de industrie veranderen hoe jouw auto bijelkaar wordt gehouden

    By Sue Casement, 3M Storyteller

    Sparks fly as a car is worked on

    • Quote: Bedrijven die succesvol zijn verlagen het brandstofverbruik en het gewicht zonder de inhoud te verminderen

      Autobouwers moeten een evenwicht zien te vinden tussen veel prioriteiten. Brandstofbesparing, uitstoot, veiligheid, kosten, hogere verwachtingen van de consument en efficiënt blijven bouwen: alles is belangrijk. Maar veel van deze nieuwe functies voegen gewicht toe aan het voertuig, wat ten koste gaat van het brandstofverbruik. Om het toegevoegde gewicht te compenseren moeten autobouwers nieuwe manieren vinden om auto’s te produceren. Hierdoor zijn productieprocessen en technologieën veel complexer geworden.

    • Materialen in de mix

      Staal en aluminium zijn nog steeds een erg populair materiaal in auto's. Koolstofvezel is half zo zwaar en vier keer zo sterk als staal, en kan het gewicht van een auto verminderen met zo’n 70 procent. Maar er zijn nadelen: hoge kosten en lage beschikbaarheid. Het is ook complexer om te recyclen dan staal en aluminium. Magnesium heeft dan weer de laagste dichtheid van metalen die in auto's worden gebruikt en wordt momenteel voornamelijk toegepast in de aandrijving. Het is echter duur, niet bestand tegen schokken en niet makkelijk verkrijgbaar in grote hoeveelheden. Kunststoffen zitten in het hele interieur van de auto en in de bumpers. Ze zijn sterk, licht van gewicht en goedkoop. Sterke glass bubbles kunnen worden toegevoegd aan auto-onderdelen uit kunststof en maken de auto een heel pak lichter zonder in te boeten op prestatie.

    • De binnenkan van een portier gemonteerd met lijm

      Aangezien nu veel meer verschillende materialen in voertuigen zitten, vormt het verbinden van al die materialen één van de grootste moeilijkheden waarmee ingenieurs geconfronteerd worden. Hoe combineer je een staalcomponent met een aluminium- of koolstofvezelcomposiet?

      Kleefstoffen Volgens Shashank Modi, onderzoeksingenieur bij het Center for Automotive Research, gebruikten sommige automodellen in 2001 zo’n 9 strekkende meter lijm. Vandaag bevatten diezelfde modellen meer dan 122 strekkende meter lijm.

      Lijmen lossen veel problemen op wanneer het niet lukt om verschillende materialen te verbinden door te lassen. Bouten of klinknagels voegen gewicht toe of stellen materialen bloot aan corrosie, dus zijn minder geschikt. Terwijl lijmen voor een continue hechting zorgen. De juiste lijm kan een stijve naad creëren die de hele structuur versterkt. De lijm kan ook openingen dichten, waardoor ruis, trillingen en hardheid in het voertuig worden verminderd.

    • Infographic die laat zien dat het gebruik van mild staal in een auto terug kan lopen van 55 naar 5 %
      Het gebruik van zacht staal in auto's zou kunnen afnemen van 55 naar 5 procent.

      Er zijn veel verschillende lijmen en tapes: dubbelzijdige tapes, epoxyfilmlijmen en warmte-uithardbare tapes voor verschillende toepassingen.

      Aangezien de verwachtingen van de consument veranderen en de wetgeving evolueert, zullen autobouwers en hun leveranciers nieuwe processen en technologieën blijven zoeken om aan die behoeften te voldoen. Of het nu gaat om een auto op zonne-energie, een shuttlebus zonder chauffeur of een vrachtwagen op benzine, efficiëntie zal waarschijnlijk bovenaan het lijstje staan.