Technicus die een gerepareerde deuk schuurt

Reparatie van diepe deuken

Ontdek nauwkeurige reparatiemethoden voor reparatie van diepe deuken op ultramoderne ondergronden met 3M™ FC epoxy metaalplamuur.

Gangbare methoden voor reparatie van diepe deuken kunnen leiden tot defecten en minieme onvolkomenheden in moderne stalen ondergronden.

Het egaliseren van een deuk door eraan te trekken leidt vaak tot minieme onvolkomenheden of overstrekking van het dunne staal. Om eventuele oppervlaktedefecten af te dichten, moet een niet-hygroscopisch vulmiddel worden gebruikt om te voorkomen dat vocht het metaal binnendringt en corrosie veroorzaakt.

  • Technicus die apparatuur gebruikt om de deuk eruit te trekken
    • Nauwkeurig slijpgereedschap zoals Festool Automotive Systems roterende excentrische schuurmachine ROTEX in combinatie met 3M™ Cubitron™ II schuurmiddelen zorgen voor minder schuurstappen met een betere afwerking doordat fijnere korrels worden gebruikt.

      Het gebruik van 3M™ FC epoxy metaalplamuur geeft u een niet-hygroscopisch vulmiddel met een uitstekende hechting op aluminium, staal en gegalvaniseerd staal, dat in staat is om eventuele microdefecten te dichten.

      Klik op de afspeelknop in de afbeelding om de video te bekijken

      Download de brochure voor de reparatie van diepe deuken (pdf, 5,4 MB)

      Neem contact op met een 3M expert

Producten om een diepe deuk te repareren

Ontdek ons assortiment producten voor het verwijderen van beschadigde panelen om u te helpen bij het uitvoeren van hoogwaardige, efficiënte reparaties in uw schadeherstelbedrijf.


Een diepe deuk uit een autopaneel verwijderen

Stapsgewijze proceshandleiding om een diepe deuk in een carrosseriepaneel te repareren

  • Voorschuren van een diepe deuk

    Stap 1 - Voorschuren van het beschadigde gebied

  • Technicus die oppervlak voorbereidt om de deuk eruit te trekken

    Stap 2 - Oppervlakte voorbewerking

  • Technicus is aan het puntlassen ter voorbereiding op de deuk eruit te trekken

    Stap 3 - Punt aanbrengen

      • Puntlas het reparatiegedeelte gebruikmakend van uw favoriete en aanbevolen methode en apparatuur

      Opmerking: Zorg er altijd voor dat de apparatuur juist is gekalibreerd, afhankelijk van de materialen die worden gerepareerd.

  • Technicus die apparatuur gebruikt om de deuk eruit te trekken

    Stap 4 - Deuk eruit trekken

      • Trek de deuken uit met behulp van de juiste apparatuur van uw keuze

      Tip: Om onregelmatigheden in het oppervlak of minieme onvolkomenheden in de ondergrond te vermijden, probeer het product gelijkmatig te verdelen over het reparatiegebied.

  • Technicus die de puntverwijderingsmethode gebruikt

    Stap 5 - Punt verwijderen

      • Punt verwijderen door de gelaste punt handmatig te draaien

      Opmerking: Deze moderne methode verkleint de kans op het ontstaan van gaten in het paneel en vermijdt het dun worden van de ondergrond als gevolg van gebruik van te grove schuurkorrels bij het verwijderen.

  • Technicus schuurt het gebied tot op het blanke metaal

    Stap 6 - De werkplek verder schuren

  • 3M™ Universeel reinigingsmiddel voor algemeen gebruik

    Stap 7 - Reinigen van het oppervlak

  • Technicus past 3M™ FC epoxy metaalplamuur toe om deuken op te vullen

    Stap 8 - Aanbrengen

      • Breng voldoende 3M™ FC Epoxy metaalplamuur aan om de deuk in te vullen
      • Aanbevolen instellingen voor aanbrenggereedschap: pneumatisch max. inlaatdruk 5,5 bar / accu aangedreven 3kN, max. snelheid 180 mm/min

      Opmerking: Een nieuwe patroon moet vóór de eerste applicatie worden geëgaliseerd om een grondige menging van het product te waarborgen. Na het eerste gebruik is geen verdere egalisatie nodig.

      Aanbevolen producten:

      3M™ FC Epoxy metaalplamuur

      3M™ mengmondstuk

      3M™ Plastic Spatel

  • Technicus gebruikt IR-droging om de droogsnelheid te verhogen

    Stap 9 - Drogen

      • Het uitharden van 3M™ FC Epoxy metaalplamuur kan worden versneld met IR-drogen na een initiële startdroging van het product in acht te hebben genomen. Wacht 10 minuten (gelling tijd), en gebruik een IR-droger gedurende 10-20 minuten met een paneeltemperatuur van 70 °C
      • Aan de lucht drogen: schuurbaar na circa 4 uur bij een omgevingstemperatuur van 22 °C

      Gebruikstip: Bij lage omgevingstemperaturen het oppervlak en materiaal vóór het aanbrengen opwarmen tot circa 30 °C helpt de uitharding te versnellen.

  • Technicus schuurt het plamuurgebied

    Stap 10 - Schuren van de plamuurplek

  • Technicus reinigt het oppervlak om ervoor te zorgen dat er geen stof of vet zichtbaar is

    Stap 11 - Reinigen van het oppervlak

  • Technicus brengt een tweede laag 3M™ FC epoxy metaalplamuur aan om deuken op te vullen

    Optioneel - Tweede laag aanbrengen

      • Breng zo nodig een extra laag 3M™ FC Epoxy metaalplamuur aan en herhaal de stappen drogen en schuren volgens de aanbevelingen in de voorgaande stappen
      • De totale dikte na afwerken mag niet meer zijn dan 4-6 mm en de laag mag niet dikker zijn dan 2-3 mm.
      • Volg de aanbevelingen van de OEM en de lakfabrikant voor de vervolgstappen

      Aanbevolen producten:

      3M™ FC Epoxy metaalplamuur

      3M™ mengmondstuk


Technische tips voor het verwijderen van een diepe deuk uit een autopaneel

Hier zijn enkele waardevolle inzichten in specifieke uitdagingen bij het repareren van diepe deuken in een autopaneel, inclusief handige tips om veelvoorkomende problemen te voorkomen, zoals...

  • Uitdaging voor de klant:
    Gangbare methoden voor reparaties van diepe deuken kunnen leiden tot defecten en minieme onvolkomenheden in moderne staalsoorten en ondergronden, die tegenwoordig worden gemaakt van dunnere plaatpanelen.


    Technische tip:
    Lasapparatuur moet correct worden gekalibreerd om te veel warmteopname te voorkomen. Verdeel de energiebelasting over het hele reparatiegebied tijdens het trekken, om eventuele gaten en overstrekking van de ondergrond te voorkomen.

  • Uitdaging voor de klant:
    Het repareren van beschadigde platen van moderne staalsoorten en hoogwaardig staal in aan de buitenkant van een voertuig kan problematisch zijn vanwege hun zeer speciale eigenschappen. Deze staalsoorten zijn gevoelig voor thermische belasting, wat een negatieve invloed kan hebben op de verhardingseigenschappen van het staal.


    Technische tip:
    Voorkom dat er hitte in het slijpproces wordt veroorzaakt door gebruik van nauwkeurig slijpgereedschap te gebruiken, zoals Festool Automotive Systems roterende excentrische schuurmachine ROTEX in combinatie met 3M™ Cubitron™ II schuurschijf. Dit genereert een betere afwerking door een gewijzigde korrelaanbeveling, een kleiner reparatieoppervlak en een betere kwaliteit van de reparatie van de deuk "vanaf het begin" met als doel de structurele stijfheid te behouden.

  • Uitdaging voor de klant:
    Vulmiddelen van polyesterhars hebben doorgaans minder hechting en slechtere mechanische eigenschappen dan producten op basis van epoxyhars. Polyester plamuur heeft hygroscopische eigenschappen en absorbeert water, wat op de lange termijn kan leiden tot corrosie en delamineren.


    Technische tip:
    Het gebruik van 3M™ FC epoxy metaalplamuur geeft u een niet-hygroscopisch vulmiddel met een uitstekende hechting op aluminium, staal en gegalvaniseerd staal, dat in staat is om eventuele microdefecten te dichten.


Ontdek meer van 3M


Raadpleeg een autoschadeherstelexpert
  • Wanneer u dit formulier indient, kan u via e-mail/telefonisch gecontacteerd worden door een 3M medewerker of door één van onze geauthoriseerde zakelijke partners waarmee wij uw gegevens mogelijk delen in overeenstemming met het privacybeleid van 3M.

  • Alle velden zijn verplicht, tenzij anders aangegeven.

  •  
  •  
  •  

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • 3M takes your privacy seriously. 3M and its authorized third parties will use the information you provided in accordance with our Privacy Policy to send you communications which may include promotions, product information and service offers. Please be aware that this information may be stored on a server located in the U.S. If you do not consent to this use of your personal information, please do not use this system.

  • Verzenden Verzenden

Bedankt voor uw verzoek.

Een autoschadeherstel expert zal zo snel mogelijk contact met u opnemen.

Helaas.

Er ging wat fout. Probeer het later opnieuw.