Carrosseriereparatie

Bumper- en kunststofreparatie

Of uw bumper nu gebarsten is aan een rand of helemaal is doorboord, 3M heeft de juiste reparatiemethode zodat u het onderdeel niet hoeft te vervangen. Reparatie betekent dat er geen wachttijd is en dat u geen dure vervangingsonderdelen hoeft te aan te schaffen. U kunt in plaats daarvan kostbare werktijd in rekening brengen en uzelf en de klant geld besparen.

Neem contact op met een 3M expert

Kunststof onderdelen repareren

Als u het reparatieproces voor kunststofpanelen van 3M toepast, bespaart u tijd en geld.

  • Een kunststof onderdeel repareren met een speciaal mondstuk
    • Het repareren van kunststof onderdelen, zoals bumpers, biedt veel meer voordelen dan wanneer u ze vervangt:

      • U hoeft niet te wachten tot de vervangingsonderdelen binnenkomen.
      • U hoeft geen dure vervangingsonderdelen aan te schaffen, maar u kunt in plaats daarvan kostbare werktijd in rekening brengen en zo uzelf en de klant geld besparen.
      • Met het reparatieproces voor kunststof van 3M kunt u sneller reparaties uitvoeren door de instant kunststof reparatiepatch te gebruiken en daarmee de reparatietijd te verkorten omdat u niet hoeft te wachten tot twee lijmgebieden zijn uitgehard.

      Klik op de afspeelknop in de afbeelding om de video te bekijken.

      De brochure over de reparatiesystemen voor kunststof van 3M™ downloaden (pdf, 1.070 kB)


Producten voor bumper- en kunststofreparatie

Ontdek ons assortiment producten voor de reparatie van bumpers en kunststof om u te helpen bij het uitvoeren van hoogwaardige, efficiënte reparaties in uw schadeherstelbedrijf.

Een kunststof bumperrand repareren

Stapsgewijze proceshandleiding voor het repareren van de rand van een kunststof bumper

  • Een gat boren in een kunststof bumper

    Stap 1 - Voorkomen dat de barst groter wordt

    • Reinig de omgeving van de barst met een zachte doek (bijvoorbeeld met de 3M™ Professionele poetsdoek en een geschikt ontvettingsmiddel).

      Boor een gat met een diameter van 4 tot 6 mm aan de basis van de barst om de spanning te verminderen en te voorkomen dat de barst groter wordt.

      Aanbevolen producten:

      3M™ Professionele poetsdoek

  • Een barst in een kunststof bumper ruimer maken

    Stap 2 - Het hechtoppervlak groter maken

    • Vergroot het hechtoppervlak door de barst iets ruimer te maken met een 3M™ Cubitron™ II Roloc™ Fiberschijf 80+. Voor een barst die tot de rand van het bumperpaneel doorloopt, maakt u de barst aan het einde iets ruimer door een V-vorm te maken en verwijdert u kunststof resten met een scherp mes.

      Aanbevolen producten:

      3M™ Cubitron™ II Roloc™ Fiberschijf 80+

  • Een beschadigd bumperpaneel schuren

    Stap 3 - Voorbehandeling

    • Behandel het gedeelte rond de barst voor met een 3M™ Cubitron™ II Multihole Schuurschijf 737U 180+ om oververhitting en smelten van de kunststof te voorkomen. Behandel zowel de voor- als achterkant van het paneel voor.

      Aanbevolen producten:

      3M™ Cubitron™ II Multihole Schuurschijf 737U 180+

  • Reinigen van een beschadigd bumperpaneel

    Stap 4 - De omgeving van de barst reinigen

  • Hechtmiddel op het kunststof paneel spuiten

    Stap 5 - Polyolefinen hechtmiddel op de voor- en achterkant aanbrengen

    • Spuit 3M™ Polyolefinen hechtmiddel op de voor- en achterkant rond het gebarsten gedeelte van de bumper. Laat het hechtmiddel 10 minuten drogen. (20 minuten voor de TF-versie (tolueenvrije versie)

      Aanbevolen producten:

      3M™ Polyolefinen hechtmiddel

  • Een handpistool gebruiken om flexibel reparatiemateriaal op de achterkant van de barst aan te brengen

    Stap 6 - Reparatie aan de achterkant

  • Reparatiemateriaal aanbrengen op de gebarsten bumper

    Stap 7 - Reparatie aan de voorkant

  • Een gerepareerde bumperbarst schuren

    Stap 8 - De vorm van het oppervlak aanpassen

    • Gebruik een 3M™ Cubitron™ II Multihole Schuurschijf 737U 180+ om de plek van de reparatie in de gewenste vorm te schuren voor het aanbrengen van kunststof vulmiddel of het direct aanbrengen van primer.

      Aanbevolen producten:

      3M™ Cubitron™ II Multihole Schuurschijf 737U 180+

  • Kunststof vulmiddel, blik van 0,5 kg

    Stap 9 - Kunststof vulmiddel aanbrengen

    • Om de kunststof bumper te finishen en voor te behandelen voor de primer, wordt u aangeraden een kunststof vulmiddel te gebruiken. Gebruik 3M™ Flexibel kunststof vulmiddel voor kunststofachtige reparaties, uitstekende schuurresultaten en een glad resultaat of gebruik 3M™ Kunststof vulmiddel.

      Aanbevolen producten:

      3M™ Kunststof vulmiddel


Een kunststof lipje repareren en opnieuw opbouwen

Stapsgewijze proceshandleiding voor het repareren en opnieuw opbouwen van een kunststof lipje

  • Reiniger aanbrengen met een professionele poetsdoek

    Stap 1 - De omgeving van de reparatie reinigen

  • Ruwe randen van het lipje gladmaken

    Stap 2 - De ruwe randen gladmaken

  • Gaten boren in het lipje

    Stap 3 - De reparatie sterker maken

    Boor meerdere gaten met een diameter van 3 tot 6 mm in het resterende deel van het lipje om de reparatie sterker te maken.

  • De plek van het lipje coaten met hechtmiddel

    Stap 4 - Polyolefinen hechtmiddel aanbrengen

    • Smeer het lipje in met 3M™ Polyolefinen hechtmiddel en laat het hechtmiddel 10 minuten drogen.

      Aanbevolen producten:

      3M™ Polyolefinen hechtmiddel

  • Kunststoflijm aanbrengen met een handpistool

    Stap 5 - Supersnelle lijm aanbrengen

  • Lijm vormen met vingers om deze in de gaten te drukken

    Stap 6 - Het lipje vormen

    • Vouw de sheet meteen om en vorm de lijm tot een lipje met uw vingers. Druk de lijm in de geboorde gaten. Druk niet te hard om aan beide zijden van het lipje een laag van 3 tot 5 mm lijm over te houden.

      Let op: de lijm wordt warm tijdens het uitharden! De lijm is in 20 tot 30 seconden uitgehard.

      Laat de lijm afkoelen en trek het contourvel los.

  • Het lipje vormen met de fiberschijf

    Stap 7 - Het lipje vormen

    • Vorm na 5 minuten het lipje met 3M™ Cubitron™ II Roloc™ Fiberschijf 80+/180+ en maak een nieuw bevestigingspunt om het oorspronkelijke uiterlijk te herstellen.

      U kunt de 3M™ Supersnelle kunststoflijm zo nodig op de normale manier lakken of speciale bumperspuitlak gebruiken.

      Aanbevolen producten:

      3M™ Cubitron™ II Roloc™ Fiberschijf 80+/180+


Een gat in het midden van een kunststofpaneel of bumper repareren

Stapsgewijze proceshandleiding voor het repareren van een gat in het midden van een kunststof paneel of bumper

  • Een oppervlak reinigen met een professionele poetsdoek

    Stap 1 - Het oppervlak reinigen

    • Reinig het oppervlak met de 3M™ Professionele poetsdoek en ontvet het oppervlak volgens de aanbevelingen van de lakfabrikant.

      Aanbevolen producten:

      3M™ Professionele poetsdoek

  • Het carrosserieoppervlak schuren met een schuurschijf

    Stap 2 - Voorbehandeling

    • Bereid het gedeelte rond het gat voor met een 3M™ Cubitron™ II Multihole Schuurschijf 180+ om oververhitting en smelten van de kunststof te voorkomen. Zorg ervoor dat u de voor- en achterkant voorbehandelt.

      Aanbevolen producten:

      3M™ Cubitron™ II Multihole Schuurschijf 180+

  • De plek van de reparatie reinigen met een professionele doek

    Stap 3 - Stof verwijderen en het oppervlak reinigen

    • Verwijder overtollig stof en reinig de plek van de reparatie (voor- en achterkant) met de 3M™ Professionele poetsdoek en oppervlaktereiniger.

      Aanbevolen producten:

      3M™ Professionele poetsdoek

  • Hechtmiddel op een gebarsten deel van een bumper spuiten

    Stap 4 - Polyolefinen hechtmiddel aanbrengen

    • Spuit 3M™ Polyolefinen hechtmiddel op de voorkant rond het gebarsten gedeelte van de bumper. Laat het hechtmiddel 10 minuten drogen. (20 minuten voor de TF-versie (tolueenvrije versie)

      Aanbevolen producten:

      3M™ Polyolefinen hechtmiddel

  • Een patchhechtmiddel gebruiken

    Stap 5 - Hechtmiddel en patch aanbrengen

    • Breng voor een maximale hechting het 3M™ Patchhechtmiddel (verkrijgbaar met de 3M™ Instant reparatiepatch voor kunststof) op de achterkant van de reparatie aan. Laat het hechtmiddel 5 minuten drogen.

      Aanbevolen producten:

      3M™ Patchhechtmiddel

  • De reparatiepatch aanbrengen op de achterkant van de beschadigde bumper

    Stap 6 - 3M™ Instant reparatiepatch voor kunststof aanbrengen

    • Breng 3M™ Instant reparatiepatch voor kunststof (op maat geknipt) aan op de achterkant van de beschadiging en plaats deze stevig over het hele gat aan de achterkant van de bumper.

      Aanbevolen producten:

      3M™ Instant reparatiepatch voor kunststof

  • Reparatiemateriaal aanbrengen met een handpistool

    Stap 7 - Kunststof reparatiemateriaal aanbrengen

  • Een plek in de juiste vorm schuren met een schuurschijf

    Stap 8 - Het beschadigde oppervlak schuren

    • Gebruik een 3M™ Cubitron™ II Multihole Schuurschijf 180+ om de plek die u wilt repareren te schuren voor het aanbrengen van kunststof vulmiddel of direct voor te behandelen voor het aanbrengen van primer.

      Aanbevolen producten:

      3M™ Cubitron™ II Multihole Schuurschijf 180+

  • Kunststof vulmiddel, blik van 0,5 kg

    Stap 9 - Kunststof vulmiddel aanbrengen

    • Om de reparatie te finishen en voor te behandelen voor de primer, wordt u aangeraden een kunststof vulmiddel te gebruiken.

      Gebruik 3M™ Flexibel kunststof vulmiddel voor kunststofachtige reparaties, uitstekende schuurresultaten en een glad resultaat of gebruik 3M™ Kunststof vulmiddel.

      Aanbevolen producten:

      3M™ Kunststof vulmiddel


Technische tips voor de reparatie van bumpers en kunststof

Hier vindt u waardevolle informatie over specifieke problemen die zich bij het repareren van kunststof bumpers en onderdelen kunnen voordoen, inclusief snelle tips om veelvoorkomende problemen zoals bobbels en onvoldoende hechting te voorkomen. Klik voor uitgebreidere informatie op de onderstaande link om elke tip weer te geven.

  • Uitdaging voor de klant:
    Wat is de beste manier om ervoor te zorgen dat een kunststof bumperlip, die weer is opgebouwd met 3M™ Supersnelle reparatielijm goed hecht aan een bumperoppervlak?

    Technische tip:
    Een goede voorbehandeling van het oppervlak geeft de beste resultaten: Het oppervlak schuren met een 3M™ Cubitron™ II Roloc™ Fiberschijf 80+ tot het oppervlak helemaal dof is en vervolgens meerdere gaten van 3 tot 6 mm boren bij de onderkant van het nieuwe lipje vlak bij de rand van de bumper. Dit wordt wel 'vastpinnen' genoemd. Op deze manier kan de lijm door de bumper lopen en zich aan zichzelf hechten voor extra stevigheid, bijna als bij het maken van een vloeibare klinknagel of bout waarmee het vervangende lipje op de bumper wordt bevestigd. Gebruik ook altijd een hechtmiddel zoals 3M™ Polyolefinen hechtmiddel, PN 05917, voordat u de lijm aanbrengt.

  • Uitdaging voor de klant:
    Mijn bedrijf is onlangs meerdere keren teruggebeld over bobbels bij reparaties van kunststof bumpers. We hebben alle bumpers gerepareerd met 3M™ Snelle lijm, zwart PN34240. Waardoor ontstaan die bobbels?

    Technische tip:
    Het reinigen van oppervlakken is altijd belangrijk bij het herstel van autoschade door aanrijdingen. Reinig het oppervlak grondig voordat u gaat schuren. Gebruik na het schuren alleen schone, droge perslucht om de omgeving van de reparatie te reinigen. Oplosmiddelen kunnen in de kunststof worden opgenomen en na verloop van tijd weer vrijkomen, waardoor er bobbels op de plek van de reparatie kunnen ontstaan. Bovendien kan het aanbrengen van op polyester gebaseerde plamuur op sommige reparatiematerialen voor kunststof leiden tot de vorming van bobbels. Volg de standaardwerkprocedures van 3M en gebruik 3M™ EZ Sand Flexibel reparatiemateriaal als vulmiddel op epoxybasis voor het nauwkeurig opbouwen van het oppervlak.

  • Uitdaging voor de klant:
    Ons bedrijf heeft meerdere keren geprobeerd bumpers te repareren, maar we ondervinden problemen. De reparatie is zichtbaar na het lakken of de bumper barst opnieuw tijdens het aanbrengen. Wat doen we verkeerd?

    Technische tip:
    Een goede reparatie begint met een goede basis en de voorbehandeling van het oppervlak is uw basis. Het is erg belangrijk bij het repareren van een diepe groef of barst die helemaal door de kunststof gaat om een brede, geleidelijke taps toelopende groef of barst te maken. Een goede taps toelopende groef of barst aan de zichtbare kant van een bumper moet diep genoeg zijn om een strook van ongeveer 0,5 tot 0,7 cm van de patch aan de achterkant van het onderdeel vrij te maken. Veranderingen in temperatuur zorgen ervoor dat de lijm uitzet en samentrekt en wegtrekt van de scherpe rand van een V-vormige groef waardoor er een schaduwvlek ontstaat. Bij een taps toelopende groef of scheur is er geen scherpe rand waar de kunststof loslaat van de lijm.



Raadpleeg een autoschadeherstelexpert

  • Wanneer u dit formulier indient, kan u via e-mail/telefonisch gecontacteerd worden door een 3M medewerker of door één van onze geauthoriseerde zakelijke partners waarmee wij uw gegevens mogelijk delen in overeenstemming met het privacybeleid van 3M.

  • Alle velden zijn verplicht, tenzij anders aangegeven.

  •  
  •  
  •  

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • 3M takes your privacy seriously. 3M and its authorized third parties will use the information you provided in accordance with our Privacy Policy to send you communications which may include promotions, product information and service offers. Please be aware that this information may be stored on a server located in the U.S. If you do not consent to this use of your personal information, please do not use this system.

  • Verzenden Verzenden

Bedankt.

We hebben je verzoek ontvangen.

Helaas.

Er ging wat fout. Probeer het later opnieuw.