Stroomlijnen van uw spuitcabineproces en workflow.

Afval minimaliseren en de productie maximaliseren.

close-up van een lakspecialist die een voertuig lakspuit

In de snelle wereld van autoschadeherstel vormt de spuitcabine vaak een knelpunt. Een efficiënt beheer van dit kritieke gebied kan de productiviteit en winstgevendheid van carrosseriewerkplaatsen aanzienlijk verbeteren. Een van de grootste problemen in veel reparatiewerkplaatsen is het gebrek aan structuur in de lakruimte. Dit kan leiden tot oponthoud, inefficiëntie en uiteindelijk een vertraging van het reparatieproces.

De meest efficiënte werkplaatsen besteden gemiddeld 12 refinish-uren per cyclus en voeren vier tot zes cycli per dag uit. Dit komt neer op ongeveer 48-72 refinish-uren per dag, per cabine. Er zijn werkplaatsen die dit echter niet kunnen bieden.

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, is het voor het verbeteren van de efficiency niet altijd nodig om te investeren in extra apparatuur (bijvoorbeeld een extra spuitcabine, voorbereidingsstation of uithardingsapparatuur). Vaak betekent dit dat bestaande processen opnieuw moeten worden uitgedacht en dat er een meer strategische aanpak moet worden gevolgd.

Nuttige tips voor het maximaliseren van efficiency

  • Losse onderdelen lakspuiten

    • Door onderdelen van voertuigen te verwijderen voordat u ze gaat lakspuiten, kunt u aanzienlijk meer ruimte in de spuitcabine vrijmaken. Ook al dekt de verzekering deze praktijk niet, de winst op lange termijn in efficiency en productiviteit kan het de moeite waard maken. Door onderdelen te verwijderen, kunnen er bijvoorbeeld tegelijkertijd meer klussen worden uitgevoerd. Hierdoor neemt het totale aantal refinish-uren en het aantal spuitcabinecycli toe.
    • Een ander voordeel van 'losse onderdelen lakspuiten' is dat u minder afdekmateriaal nodig hebt, omdat u het voertuig niet hoeft af te dekken. Bovendien voeren werkplaatsen vaak een cyclus uit op slechts één voertuig of onderdeel tegelijk in de cabine, wat leidt tot inefficiënt gebruik van de cabineruimte en tijd. Hoewel niet elke klus kan worden gegroepeerd en niet alle onderdelen kunnen worden verwijderd, kan het groeperen van klussen waarbij dit wel mogelijk is en het maximaliseren van de beschikbare ruimte leiden tot minder cycli om het werk uit te voeren. De spuitcabine ondervindt zo minder slijtage en u houdt meer productietijd over tussen onderhoudsstops door.
  • diagram met de opstelling van de spuitcabine voor het lakspuiten van vaste onderdelen
    Vaste onderdelen

    Klus 1 - deur en spatbord links op voertuig

    Klus 2 - bumper van een ander voertuig

  • diagram met de opstelling van de spuitcabine voor het lakspuiten van losse onderdelen
    Losse onderdelen

    Klus 1 - deur en spatbord van voertuig verwijderd

    Klus 2 - bumper van een ander voertuig

    Klus 3 - spatbord en kap van derde voertuig

  • Afval minimaliseren

    • Efficiënt materiaalgebruik is essentieel, omdat lakmaterialen steeds duurder worden. Te veel lak mengen verspilt niet alleen grondstoffen, maar kan ook de kosten doen stijgen. Door alleen de benodigde hoeveelheid lak te mengen, kunt u de efficiency verder verhogen. Spuiters mengen vaak 57 tot 85 gram extra kit, grondlak en blanke lak per klus om te voorkomen dat ze zonder verf komen te zitten. Door klussen te groeperen, kunnen de extra kit en blanke lak worden verdeeld over meerdere klussen in dezelfde cyclus, waardoor potentiële verspilling wordt verminderd. Sommige lakfabrikanten hebben mengsoftware met rekenmachines waarmee je kunt bepalen hoeveel lak je moet mengen. Door uw primers te kleuren, kunt u ook de hoeveelheid grondlak die nodig is voor de dekking verminderen.
    • Een goede instelling van het spuitpistool kan de overdrachtsefficiëntie maximaliseren en minder lak verspillen. Als de druk van een spuitpistool te hoog is afgesteld of het pistool heeft een te brede spuitstraal, gaat er meer lak verloren door overlapping en komt er minder lak op het paneel terecht. Hierdoor ontstaat een aanzienlijk verlies aan overdrachtsefficiëntie.
    • Om afval te minimaliseren, zijn de juiste aanbrengtechnieken ook belangrijk. Als het spuitpistool tijdens het spuiten te ver van de panelen is verwijderd, kan er veel lak in de vorm van laknevel verloren gaan. Als een spuiter bovendien de trekker niet goed loslaat wanneer hij het paneel verlaat, wordt er een aanzienlijke hoeveelheid lak verspild. Ten slotte brengen sommige spuiters gewoon te veel lak aan. Controleer na elke laag of de dekking goed is. Soms wordt er een extra laklaag aangebracht hoewel de vorige laag al voldoende dekking geeft.
  • Een cabineplanning opstellen

    • Een specifieke cabineplanning is essentieel voor het maximaliseren van de productiviteit in de spuiterij. De gemiddelde carrosseriewerkplaats voltooit, ongeacht de laklijn, doorgaans ongeveer 4 cabinecycli per dag. Om het maximale uit deze cycli te halen, raden we aan een cabineplanning op te stellen. Een handige manier om dit te doen, is door een whiteboard aan de zijkant van elke spuitcabine te bevestigen. Hier kunnen werkplaatsen hun cycli voor de volgende dag noteren en plannen. Het is verstandig om altijd een extra cyclus in te plannen. Deze extra cyclus kan worden gebruikt als alle andere cycli eerder zijn voltooid of als een van de andere cycli uit de planning moet worden gehaald vanwege onverwachte complicaties (bijv. ontbrekende onderdelen, gaatjes, enz.). Er dient ook een opvulgedeelte in de cabineplanning te worden opgenomen. Hier kunnen kleine onderdelen worden toegevoegd die gedurende de dag binnenkomen en gelakt moeten worden. Spuiters moeten proberen om een deel van deze onderdelen uit het opvulgedeelte te halen en in de openingen binnen de andere cycli te plaatsen om de efficiency te maximaliseren.
    • Een goede methode om de cabinecycli te visualiseren en vooraf te plannen, is 'vloerinrichting'. Vloerinrichting is het benutten van een gebied buiten de cabine waar spuiters kunnen uitzoeken hoe ze onderdelen effectiever kunnen organiseren. Door een 'spuitzone' af te plakken op de vloer buiten de cabine, kunnen spuiters onderdelen efficiënter ordenen. De 'spuitzone' bevindt zich doorgaans op 90 cm afstand van de muur, zodat de spuiter voldoende ruimte heeft om te spuiten. Spuiters weten precies hoeveel ruimte ze hebben, waardoor ze onderdelen efficiënt kunnen plaatsen zonder dat de cabine te vol raakt.
    • Bij het ordenen van onderdelen in de cabine is het van essentieel belang dat de juiste afstand wordt aangehouden. Delen van verschillende kleuren moeten minimaal 90 cm uit elkaar liggen om kleurverloop te voorkomen. Delen van dezelfde kleur mogen echter wel dicht bij elkaar liggen. Probeer daarnaast, indien mogelijk, drie-laagse onderdelen afzonderlijk te groeperen.
  • Om de efficiency van de spuitcabine te verbeteren, is een combinatie nodig van strategische planning, praktische technieken en de bereidheid om zich aan te passen aan nieuwe werkwijzen. Dit vereist een grondige beoordeling van de huidige workflows en het identificeren van gebieden waar tijd en hulpmiddelen worden verspild. Door te focussen op organisatie kunnen werkplaatsen hun werkzaamheden stroomlijnen en ervoor zorgen dat elke stap in het spuitproces goed gecoördineerd en efficiënt verloopt.


  •     Jason Garfoot, wereldwijd portfoliomanager van 3M-lakapplicatie systemen       
    Jason Garfoot
    3M Global Portfolio Manager - PAS
  •     3M applicatieontwikkelaar Brady Haislet       
    Brady Haislet
    3M Application Engineer

Was dit artikel nuttig?

Laat ons weten of u dit artikel nuttig vond door op het pictogram duim-omhoog of duim-omlaag te klikken.

Verken gerelateerde inhoud

  • Lakspecialist die een voertuig spuit
    Wegwijs worden in de complexe wereld van automotive kleuren en laklijnen

    De evolutie van lakkleuren en -technieken blijft de grenzen van wat mogelijk is in de industrie verleggen. Om de juiste finish te bereiken is een combinatie nodig van aanpassing aan omgevingsfactoren, geavanceerde materialen, nauwkeurige apparatuur en deskundige toepassingsvaardigheden. Naarmate deze trends zich voortzetten, is het van essentieel belang op de hoogte te blijven van de nieuwste technologie en technieken om in de steeds geavanceerdere wereld van automotive lakspuiten te slagen.

  • Onze 3M Application Engineers leggen u graag de belangrijkste werkplaatsprocessen, efficiëntieverbeteringen en innovatieve oplossingen uit. Dit alles met als doel een pad te creëren voor een hogere productie en winstgevendheid in de werkplaats.


Abonneer u om e-mails van 3M over autoschadeherstel te ontvangen

Bij 3M willen we professionals in de autoschadeherstelbranche, zoals u, graag up-to-date houden. Ontvang regelmatig e-mails over de nieuwste producten, processen, gebeurtenissen en promoties. Om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws, klikt u op de abonneerknop.

Sluiten  
Hartelijk dank voor uw feedback
Sluiten  
  • Wanneer u dit formulier indient, kan u via e-mail/telefonisch gecontacteerd worden door een 3M medewerker of door één van onze geauthoriseerde zakelijke partners waarmee wij uw gegevens mogelijk delen in overeenstemming met het privacybeleid van 3M.

  • Alle velden zijn verplicht, tenzij gemarkeerd als optioneel

  • 3M takes your privacy seriously. 3M and its authorized third parties will use the information you provided in accordance with our Privacy Policy to send you communications which may include promotions, product information and service offers. Please be aware that this information may be stored on a server located in the U.S. If you do not consent to this use of your personal information, please do not use this system.

  • VERZENDEN

Onze excuses...

Er is een fout opgetreden bij het indienen. Probeer het later opnieuw...

Dank u!

Uw formulier is succesvol ingediend