Tegenwoordig veranderen de voertuigbouw en -technologie razendsnel. Zelfs binnen een OEM-voertuiglijn kan een enkele toevoeging of update de manier waarop een reparatie wordt uitgevoerd, compleet veranderen. Bij een schuifdak kunnen bijvoorbeeld de soorten lassen en de locatie daarvan veranderen, en ook de soorten lijm die nodig zijn voor een reparatie. Er zijn zoveel zaken om rekening mee te houden bij het herstellen van de crashveiligheid van een voertuig vóór het ongeval. Zo moet worden gegarandeerd dat bij een ongeval de botsenergie wordt geabsorbeerd en beheerd zoals de autofabrikant dat bedoeld heeft. Hoe kunnen werkplaatsen meegaan met de veranderende industrie, en toch veilige en betrouwbare voertuigreparaties garanderen? Dit begint allemaal met het maken van een goed reparatieplan.
Het klinkt misschien eenvoudig, maar u zou verbaasd zijn hoeveel monteurs deze onderzoeksstap overslaan. Zelfs werkplaatsen die specifieke OEM-reparatieprocedures raadplegen, kunnen waardevolle informatie in mededelingen en werkinstructies over het hoofd zien. Al deze informatie is belangrijk voor het plannen en inroosteren van een reparatie. Belangrijk is dat u weet waar u de reparatieprocedures kunt vinden en dat u andere relevante informatie kunt vinden over het merk en model van het voertuig dat u wilt repareren.
Zoek op de website van de fabrikant naar actuele proceshandleidingen of maak gebruik van een betrouwbare externe leverancier in uw land. Daar vindt u de stapsgewijze procedure voor de reparatie.
Het is raadzaam om op OEM-websites te zoeken naar bulletins die belangrijk zijn voor de reparatie. Deze documenten kunnen informatie bevatten die van toepassing is op meerdere voertuiglijnen en die mogelijk niet wordt vermeld in een modelspecifieke reparatieprocedure. Deze documenten vormen ook een handig hulpmiddel om te bepalen welke handelingen niet zijn inbegrepen, maar die wel noodzakelijk zijn, en die moeten worden toegevoegd aan de reparatiebegroting.
OEM-reparatieprocedures en werkinstructies vereisen vaak pre- en post-scans voor alle reparaties, en beschrijven zelfs hoe u zich moet voorbereiden op de kalibratie. Ongeacht of een pre-scan nodig is of niet, een dergelijke scan biedt altijd voordelen. Veel geavanceerde ADAS-functies (bestuurdersassistentiesystemen) activeren geen storingslampje (MIL) op het dashboard. Daarom is het verstandig om alle voertuigen vooraf te scannen voordat u ze demonteert. Kennis van de diagnostiek en tests voor andere veelvoorkomende procedures wordt sterk aanbevolen. Hoewel het misschien onbelangrijk lijkt, kan scannen helpen bij het identificeren van de belangrijkste functies van de voertuigcommunicatie in het geval van een botsing. Deze zijn mogelijk niet zichtbaar tijdens het reparatieproces en soms zelfs ook niet tijdens een proefrit.
We weten allemaal dat het optimaliseren van doorlooptijden enorm belangrijk is voor de productiviteit en het bedrijfsresultaat van een werkplaats. Een kortere reparatietijd mag echter niet betekenen dat er stappen worden overgeslagen die kunnen leiden tot onjuiste of onveilige reparaties. Door de tijd te nemen om te leren en grondig en nauwkeurig te werk te gaan tijdens het reparatieproces, draagt u enorm bij aan het herstellen van de veiligheid van het voertuig en aan het feit dat de werkplaats naar behoren wordt gecompenseerd.
Door de OEM-reparatieprocedures te controleren voordat u aan het werk gaat, kunt u de werkplaats ook helpen bij het opstellen van nauwkeurigere offertes, het bestellen van de juiste onderdelen en het vinden van de juiste producten. Als werk wordt uitbesteed, kan de monteur, als deze de procedures bij de hand heeft, nauwkeurige instructies geven aan de aannemer. Zo worden misverstanden en dubbel werk voorkomen.
Deze best practices kunnen een winnende combinatie zijn voor werkplaatsen om hun doelen te bereiken. Vergeet niet dat OEM-procedures geteste processen zijn die volledig door de fabrikant worden gecontroleerd op basis van de voertuigstructuur en feitelijke data. Het is in het belang van de werkplaats om deze werkwijzen over te nemen, ook al wijken ze af van wat u zelf het beste vindt. We werken tenslotte allemaal aan hetzelfde doel: het voertuig repareren en afleveren in de staat waarin het zich vóór het ongeval bevond, en tegelijkertijd de veiligheid van onze klanten in dat voertuig helpen waarborgen. Elk voertuig dat gerepareerd wordt, moet opnieuw bestand zijn tegen een vergelijkbare of een ernstiger botsing, en tegelijkertijd de inzittenden beschermen zoals oorspronkelijk ontworpen. Daarom is het van groot belang om op de hoogte te blijven van de meest recente OEM-reparatieprocedures, trainingen en opleidingen.